Lesslie - Caste Study - Hero Banners (7)

Två starka FinTech-investerare tar plats i Lesslies styrelse

Det har stått klart sedan några månader tillbaka att Lesslie säkrat en ny investering på 10 miljoner kronor med flera starka investerare. Två av dessa kommer ta plats i Lesslies styrelse, bolaget välkomnar härmed David Craelius och Erik Seifert.

Lesslie har under våren genomfört en nyemission på 10 miljoner kronor från flera investerare, däribland David Craelius (tidigare CTO på Klarna), Erik Seifert (tidigare styrelseordförande Swish), Quinary Investment och Njord Ventures. Utöver engagemang som investerare är det härmed officiellt att både David Craelius och Erik Seifert även tar en plats i bolagets styrelse. Deras erfarenhet och expertis inom teknik och finans kommer att vara betydande och effektfull för Lesslies fortsatta tillväxt och innovation framåt.

David Craelius, fd. CTO på Klarna

David Craelius har lång erfarenhet av företagsutveckling, att inspirera och bygga upp starka team. Han har utvecklat många finansplattformar och haft betydande befattningar inom välkända företag som Klarna, Evolution Gaming och Avanza och många fler.

Kan du berätta lite om vad du arbetar med för närvarande?

Hemma-pappa, teknisk rådgivare med ett fåtal investeringar inom fintech och analys.

Varför valde du att investera i Lesslie och hur kom det sig att du blev intresserad av just vårt bolag?

Blev enormt imponerad av produkten och marknadspositioneringen. Tror det finns en enorm tillväxtpotential både inom FX och olika typer av krediter.

Hur ser du på framtiden för Lesslie som företag och din roll som styrelsemedlem?

Jag ser mycket ljust på framtiden för Lesslie och jag är mycket imponerad av det jag sett hittills. Vi har mycket hårt jobb framför oss då tillväxt är svårt men det är också extremt kul då man lär sig mycket på resan. I mån av behov ska jag försöka stödja både tech och affär med att nå de teknik / produkt / affärsmål vi satt.

“Laga en traditionell “Full English breakfast” till familjen, löppass eller golf, förbereda middag, lyfta lite skrot, basta, laga och servera middag, läsa en bok alt. PS5:an, somna tidigt.”

-David Craelius, Klarnas fd. CTO

Vilka är dina främsta egenskaper som du tar med dig till bolaget?

Positiv energi, lång erfarenhet av att brottats med teknik och produktutveckling inom kraftiga tillväxtfaser för olika bolag. Jag har varit operativ inom både teknik och affärssidan inom finans och har spenderat många år i styrelsen för finansiella bolag under Finansinspektionens tillsyn.

Berätta om varför du satsat på en karriär inom finans och tech, samt din tid på Klarna.

Jag blev kär i internet 1996 och började bygga hemsidor. Snubbla in i finansbranschen av en ren slump. Under min tid som student på KTH 1998 byggde jag även en hemsida åt ett fondbolag som sedan blev Teletrade / Nordnet.

Tiden på Klarna var mycket lärorik. Det var första gången jag arbetade med amerikanska riskkapitalbolag (VCs) och jag stod inför en verklig "hyper growth" då företaget växte med 100% per år. Jag ansvarade för att bygga upp teknik- och produktorganisationen från 30 till 300 personer på mindre än tre år.

Vad anser du vara den största utmaningen med att vara involverad i flera projekt samtidigt?

Det har varit svårt, vilket har lett till att jag har minskat antalet investeringar och bolag jag engagerar mig i under de senaste åren. Detta har gjorts för att både kunna satsa och vara mer närvarande på de områden jag är involverad i.

Förutom din investering i Lesslie, vad är du mest stolt över i din karriär?

De olika team som jag har byggt upp genom åren.

Vem är din förebild?

Vet inte om jag har någon men bortser jag från politiken är jag mycket imponerad av vad Ho Chi Minh och Mustafa Kemal Atatürk lyckades skapa för Vietnam resp. Turkiet.

Beskriv, med dina egna ord, hur en perfekt söndag ser ut för dig.

Bild: Erik Seifert

Bild: Erik Seifert

Erik Seifert, fd. styrelseordförande på Swish

Erik Seifert, har en framgångsrik karriär inom finansiella tjänster. Han har etablerat en europeisk Cash Management-funktion och lett Nordeas nordiska kort- och mobilbetalningsverksamhet. Idag arbetar han som rådgivare, styrelseledamot och investerare inom finansiella tjänster.

Hur hamnade du på finansspåret?

Efter att ha avslutat universitetet på 90-talet fick jag mitt första jobb på Perstorps Treasury-avdelning. Därefter fortsatte jag inom Treasury på Pharmacia och Pfizer tills SEB kontaktade mig 2007 och föreslog en övergång till säljsidan. Jag tog då över ansvaret för deras svenska Transaction banking-verksamhet. Senare hamnade jag på Nordea i en liknande roll och fick till slut möjligheten att bli chef för deras nordiska verksamhet inom kort och mobila betalningar. Det hela var en serie av tillfälligheter.

"Är övertygad om att Lesslie går en mycket spännande framtid till mötes vilket den fantastiska kundresponsen är ett bra tecken på."

- Erik Seifert, Swish fd. styrelseordförande

Kan du berätta lite om vad du arbetar med för närvarande?

Sedan årsskiftet är jag oberoende rådgivare, styrelseledamot och investerare inom Financial Services.

Varför valde du att investera i Lesslie och hur kom det sig att du blev intresserade av just vårt bolag?

En spännande tjänst som skapar värde för kunderna och har en tydlig väg till lönsamhet. Plus att det är ett starkt team.

Hur aktiv planerar du att vara i styrelsen? Tämligen aktiv. Hoppas kunna bidra dels på den affärsmässiga och kommersiella sidan utifrån min mångåriga bakgrund som affärsledare inom Finans och Payments, samt med att etablera en solid bolagsstyrning som gör ett växande Lesslie tryggt för kunder, investerare och partners.

Hur ser du på framtiden för Lesslie som företag och er roll som styrelsemedlem?

Vilka är era främsta egenskaper som ni tar med er till bolaget?

Jag har en gedigen erfarenhet från finans och betalvärlden som jag tror skall komma väl till pass. Jag har själv suttit som slutanvändare till den typ av tjänster som Lesslie levererar och jag har även varit ansvarig för utveckling och försäljning av dem hos storbankerna. Jag har även en omfattande erfarenhet av att bygga organisationer och strukturkapital i en reglerad miljö vilket jag tror kan vara värdefullt för Lesslie. Dessutom tar jag med mig en oerhört stark drivkraft att skapa värde och nytta för våra slutkunder.

Kan du dela med dig av ditt största misslyckande i karriären och hur du lyckades vända det till något positivt?

Har ju hunnit bli några misstag efter 27 år i näringslivet. Det finns dock ett som inträffade alldeles i början av min karriär och som jag bär med mig än idag. Det var ett rent handhavandefel, jag lyckades kladda till en återbetalning av ett obligationsförfall vilket såg ut att kosta min arbetsgivare väldigt stora belopp i straffavgifter. Jag gick in till chefen med gråten i halsen och berättade om det inträffade, men istället för att skälla ut mig sade han “ta det lugnt, det löser vi”, och efter några telefonsamtal och lite förhandling hade han reducerat kostnaden med 90% och sade till mig “det sätter vi på lärokontot”.

Med några enkla handgrepp och gott ledarskap fick han mig att komma ur detta starkare och en erfarenhet rikare istället för helt knäckt. Har försökt hålla detta minne levande genom min karriär och det har många gånger hjälpt mig att hålla huvudet kallt när det blåser samt även att stötta de yngre när det strular till sig.

Vad upplever du som mest givande med ditt jobb idag?

Friheten att jobba med sådant som intresserar mig och sådant där jag kan skapa värde. Samt möjligheten att arbeta med unga dynamiska bolag som är visionsdrivna och ser möjligheter istället för hinder.

Vilka råd skulle du ge till någon som följer samma karriärspår som du eller har som mål att bli som du?

Hoppas inte någon har som mål att bli som jag. de skall bli sig själva och sitt bästa jag. Det sagt…. Mitt bästa tips är nog att vara nyfiken och öppen för att prova olika saker. En del har så förbaskat bråttom till en viss position en viss lön eller ett visst jobb. När man är i början av sin karriär tycker jag man skall ta tillfället i akt att “lukta lite på blommorna”, att testa olika saker, vara öppen och samla intryck samt kunskaper, vara nyfiken och försöka förstå hur en verksamhet funkar i grunden. Detta blir svårare att göra senare i karriären men har man gjort det tidigt tar man med sig många ovärderliga insikter och kunskaper.

Vad skulle du arbeta med om du inte jobbade med det du gör idag?

Oj, det var svårt. Kanske driva en liten vingård med tillhörande restaurang.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Johanna Appelgren

johanna@lesslie.se