SmartaSaker är ett svenskt företag som brinner för innovation och smarta lösningar som förenklar vardagen. De handplockar, testar och kvalitetssäkrar varje produkt för att säkerställa att den verkligen gör skillnad. Företaget samarbetar med svenska och internationella innovatörer och hjälper dem att nå ut med sina uppfinningar. Med lager i Sverige och klimatsmarta leveranser säkerställer de snabb och hållbar distribution.
Besök deras hemsida och gör din vardag lite smartare.
Bor du i stockholm eller är på besök, titta förbi deras fysiska butik på Sankt Eriksplan i Stockholm!
Precis som många andra företag är det lätt hänt att man stannar kvar i gamla vanor, utan att se sig om efter smartare och effektivare lösningar som kan underlätta både för de anställda och för verksamheten. SmartaSaker var ett av de företag som fortfarande skötte sin bokföring på ett mer traditionellt sätt.
Trots att deras manuella bokföringsprocess slukade enormt mycket tid varje månad, hade det blivit en del av deras vardag. Att manuellt registrera varje leverantörsfaktura, räkna om utländska valutor, hantera importmoms och hålla koll på valutakursdifferenser var en tidsödande rutin som kändes självklar.
Men förändring kan vara skrämmande. Att ta steget mot en ny lösning innebär ofta osäkerhet, tänk om det blir mer komplicerat än tidigare? Tänk om det tar tid att komma igång? För många företag, inklusive SmartaSaker, handlade det inte bara om att hitta en bättre lösning, utan också om att våga bryta gamla arbetsprocesser.
De hade vant sig vid att spendera timmar varje månad på manuell bokföringshantering på sina internationella transaktioner. Det var först när de fick kontakt med Lesslie som de insåg hur mycket resurser som gick förlorade, och hur detta hindrade verksamheten från att växa, som de började överväga en förändring.
- Ella Stemme, VD på SmartaSaker.
Implementeringen av Lesslie PAY blev en positiv överraskning för SmartaSaker. Tack vare den grymma supporten kändes övergången varken krånglig eller skrämmande." säger Ella Stemmer, VD och grundare på SmartaSaker. Lesslies Customer Success-team säkerställer alltid att kunden har dem nära till hands. "Det är jätteviktigt för oss att skapa en genuin trygghetskänsla under hela onboardingprocessen, samt att kunden ska känna trygghet i att kontakta oss även efteråt," säger Hayriye Yalcin, Customer Success Manager på Lesslie.
SmartaSaker såg snabbt en förbättring som stärker företagets lönsamhet på lång sikt. Genom användningen av Lesslie PAY kunde de förmånligt sänka sina valutaväxlingsavgifter jämfört med sin tidigare bank. Dessutom fick de tillgång till avgiftsfria transaktioner och expressbetalningar på flera marknader, vilket är perfekt för ett företag där utlandshandel är en central del i verksamheten.
Tack vare integrationen mellan Lesslie PAY och deras affärssystem Fortnox har SmartaSaker nu full insyn och kontroll över både bokföringen och betalningarna. Med Lesslie PAY sker bokföring, valutaväxling, betalningar och kontoavstämningar helt automatiskt, vilket har minskat tiden de lägger på manuell bokföring avsevärt.
För SmartaSaker har Lesslie PAY inte bara inneburit kostnadsbesparingar, utan också en verklig tidseffektivisering i vardagen.