Kundcase

Lesslie PAY ger Wettersol en (sol)klar ekonomilösning för alla deras utlandsbetalningar

Skriven av Johanna Appelgren | juli 2024

Wettersol, en bättre solcellslösning för villa, lantbruk och företag

Efterfrågan på solceller har under de senaste åren ökat markant i Sverige, en investering som gynnar både miljön och ekonomin. Ett företag som har tagit fasta på detta är Wettersol AB i Jönköping. Sedan 2018 har de installerat kompletta solcellslösningar för både villor, företag, lantbruk och industrier. De är engagerade i Jönköping-regionen och strävar alltid efter att kunna leverera bästa möjliga service till sina kunder före, under och efter installation.

Med egna servicetekniker, elektriker och montörer – samt ledorden kvalitet, kunskap och engagemang – utför de kompletta premiuminstallationer med marknadsledande solpaneler, växelriktare, solcellsbatterier och elbilsladdare.

  • Bransch: Solcellsbranschen
  • Etableringsår: 2018
  • Omsättning: 100 miljoner
  • Antal anställda: 50 st
  • Marknad: Sverige

 

 

Ett växande hinder

Wettersol har upplevt en positiv tillväxt de senaste åren. Samtidigt som deras kundbas och företagsverksamhet har vuxit, har även deras internationella kostnader ökat på grund av materialinköp från utlandet. Men deras internationella betalningar har också blivit en utmaning. Hanteringen av internationella betalningar har gradvis blivit mer komplicerad och krävande, samtidigt som risken för felaktigheter har ökat. Denna ökande komplexitet har skapat ett betydande administrativt hinder för företaget.

 

 

En strålande lösning med automatiserade betalflöden

Att hantera internationella betalningar är en nödvändighet för Wettersols fortsatta tillväxt och framgång. För att möta dessa utmaningar och förbättra effektiviteten övervägde Wettersol att implementera moderna digitala lösningar. De kom i kontakt med oss på Lesslie, där vår specialitet är förenkling och automatisering av betalflöden inom internationella betalningar. Genom att automatisera betalningsprocessen och implementera digitala betallänkar mellan banken, Fortnox och Skatteverket har Wettersol lyckats:

  • Reducera den manuella arbetsbördan
  • Sparat tid och resurser
  • Minskat risken för felaktiga betalningar och förseningar

Lesslie har också sänkt växlingsavgifterna med 30% vilket gynnar företaget ekonomiskt. Denna förändring har förbättrat Wettersols internationella ekonomihantering och befriat dem att fokusera mer på sin kärnverksamhet, vilket ger dem en större tillförsikt i sin fortsatta tillväxtresa.