Kundcase

Från komplexitet till enkelhet: Tulpankungen väljer Lesslie PAY för ekonomihantering av sina utlandsbetalningar

Skriven av Johanna Appelgren | juli 2024

När klassresan blev affärsidé

Tulpankungen grundades av Mårten Karlberg år 2001 när elever i en skola ville tjäna extra pengar till sin klassresa genom att sälja tulpaner. Sedan dess har företaget utvecklats med fokus på att hjälpa skolklasser och föreningar i Sverige att tjäna pengar genom försäljning av högkvalitativa och väl efterfrågade produkter under olika säsonger. De har även utökat sitt sortiment med delikatesser så som saffran och parmesanost.

Tulpankungen värdesätter lyhördhet, enkelhet, omtanke och glädje i sin verksamhet, med principen "En kund är en vän." De strävar efter att erbjuda en problemfri och positiv upplevelse för sina kunder. Mårten Karlberg överlämnade ledarskapet till Jacob Sagmeister år 2022. Idag finns det två koncept: Tulpankungen och Säljdirekt där verksamheten sköter inköp av saffran och parmesanost.

Nyckelresultat

 

Minskat behov av manuell inmatning:

Automationen har minskat och eliminerat behovet av manuell datainmatning och pappersarbete, vilket tidigare var oerhört tidskrävande.

Realtidsvalutaväxling

Automatiseringen möjliggör realtidsvalutaväxling, vilket minimerar den tid som tidigare spenderades på att övervaka och hantera valutakurser manuellt.

Minskat behov av korrigeringar:

Eftersom automatisering minskar risken för fel och inkonsekvenser minskar även tiden som tidigare spenderats på att identifiera och korrigera felaktigheter.

 

 

Varför är bokföringen för utlandsbetalningar så komplex och tidskrävande?

Tulpankungen, liksom många företag involverade i utlandshandel, har stött på utmaningar på grund av den komplexa bokföringen. Företaget har behövt hantera olika valutor, och den manuella hanteringen av bokföringen kopplad till deras betalningar har också varit tidskrävande för Tulpankungen. Företaget har behövt följa flera manuella steg för varje transaktion, inklusive valutaväxling och dokumentation. Dessutom har manuell datainmatning ökat risken för fel i verksamheten. Dessa fel kan enkelt resultera i ekonomiska konsekvenser. Denna komplexitet har krävt mycket tid och noggrannhet.

”Det känns tryggt att outsourca bokföringen av våra utlandsbetalningar till Lesslie PAY”

Tulpankungen stod inför utmaningen att effektivisera sina viktiga, om än mindre spännande, ekonomiska uppgifter. Då korsades deras vägar med Lesslie PAY.

 

"Med Lesslie PAY och automatiseringen har vår verksamhet tagit ett stort steg framåt."

Jacob Sagmeister, VD och ägare av Tulpankungen

 

Lesslies mål var att förbättra hanteringen av Tulpankungens ekonomi och de betalflöden som var kopplade till deras utlandsbetalningar. Genom en smidig integration med affärssystemet Fortnox har Jacob och hans team nu möjligheten att fullt ut fokusera och effektivisera sin kärnverksamhet.

Lesslie PAY har gett förertaget en förbättrad översikt över leverantörsreskontran och ett kostnadsfritt valutakonto. Automatiseringen sparar tid, minskar kostnader genom lägre växlings- och transaktionsavgifter samt ökar noggrannheten. Detta har möjliggjort för Tulpankungen och hans team att fokusera på tillväxt och innovation snarare än administrativa uppgifter.