Kundcase

Lesslie eliminerade dolda bankavgifter från Sweefs utlandsbetalningar

Skriven av Johanna Appelgren | juli 2024

Mer än bara snygga soffor 

Sweef, som står för "Swedish E-Furniture," är ett svenskt möbelföretag som är känt för att tillverka några av Sveriges skönaste möbler. De lanserade sin e-handel 2011. Förutom deras fantastiska soffor säljer företaget allt ifrån tavlor, hundbäddar, matbord och sängar samt en hel del tillbehör. Sweef växer så det knakar och deras e-handel är otroligt framgångsrik både i Sverige och på den internationella marknaden. 

 


 

8 av 10 företagare vet inte vad de betalar i valutaväxlingspåslag

Många företag med utlandshandel inklusive Sweef betalar höga kostnader på utlandsbetalningar. Några av de avgifter är växling och transaktionsavgifterna. Eftersom bankerna inte är skyldiga till att vara transperanta i att informera om de dolda påslagen, innebär det att många företag inte är medvetna om hur mycket de faktiskt betalar i växlings och transaktionsavgifter.

Denna brist på information ledde til att Sweef hade onödigt höga kostnader, utan att de ens insåg att de betalade mer än nödvändigt. Det var först när vi på Lesslie upplyste och informerade dem om de dolda påslagen som problemet blev tydligt.

Förutom de dolda kostnaderna var Sweefs bokföringsprocess en tidskrävande och komplex uppgift. Varje internationell transaktion krävde manuell hantering och navigering mellan olika system som banken och deras affärssystem 'Microsoft Business Central' för att justera och verifiera valutadifferenser och annan viktig finansiell data. Denna manuella process tog väldigt mycket tid samt ökade risken för administrativa fel.

Under vårt möte med Sweef uttryckte Maria Habo, Sweefs ekonomiansvariga, sin initiala skepticism: "Jag var faktiskt inte alls taggad inför det här mötet och min inställning var inte att vi skulle köra på det, men jag måste säga att det ser väldigt enkelt och smidigt ut så jag har helt ändrat min inställning helt och hållet." 

 

Sweef kom igång på nolltid 

Genom att implementera Lesslies kostnadsfria tjänst Lesslie PAY har Sweef löst problemet med höga kostnader på sina utlandsbetalningar och betalar nu 30 % mindre i valutaväxlingspåslag.

Tack vare en snabb och smidig onboardingprocess, tillsammans med Lesslies hjälpsamma customer success team, kunde Sweef direkt börja spara både tid och pengar. Automatiseringen har också gjort bokföringsprocessen mer effektiv och säker, och all bokföring kopplat till de internationella transaktinera såsom leverantörsreskontra hämtas nu automatiskt. Sweef har nu bättre kontroll och överblick över sin ekonomi. 

 

NAVCITE + MICROSOFT BUSINESS CENTRAL

Sweef valde Navcite som partner för att komma igång med Microsoft Business Central. Navcite har ett nära samarbete med Sweefs team. Både för att effektivisera deras arbetsprocesser genom att implementera skräddarsydda, automatiserade och integrerade lösningar, men också för att supporta både tekniskt och även kunskapsmässigt i ekonomiska ärenden. Sweef växer på väldigt bra vilket också innebär att de stöter på nya utmaningar allt eftersom, vilket Navcite kan hjälpa till att lösa. Maria från Sweef pratade gott om Lesslie och hur deras tjänst snabbt och smidigt sparat både pengar och tid på utlandsbetalningar. Det gjorde mig nyfiken på att utforska deras lösning vidare sa  Anton Söderlund, Business Consultant på Navcite. 

Om Navcite

Navcite Consulting AB specialiserar sig på att förenkla och digitalisera affärsprocesser genom användning av avancerade affärssystem och tekniklösningar. Företaget fokuserar på fyra huvudsakliga områden: affärssystem, integration, business intelligence (BI) och mobilitet. De arbetar med affärssystemen Infor M3 och Microsoft 365 Business Central och har även utvecklat ProApps, en applikation som ökar mobiliteten inom företag.

För mer information om deras tjänster och lösningar, kan du besöka deras hemsida https://www.navcite.com.