Maze Interior, en tongivande aktör inom möbel- och inredningsbranschen sedan 2003, har byggt sitt varumärke kring närproducerade produkter och nordisk design med fokus på kvalitet och hållbarhet. Sedan 2021 äger Maze även belysningsvarumärket Pilke lights och kollektionen “Bill” är en av varumärket Maze största kollektioner. Deras omsättning nådde totalt 34 miljoner SEK förra året, och företaget kommer framåt att satsa på både större möbler och att sälja mer mot hotell, restaurang och även kontor. Maze Interior är idag två varumärken under ett paraply, där båda har internationell renommé och tydliga samt kraftfulla identiteter.
Trots Maze imponerande försäljning förra året känner de, precis som många andra företag, av den ekonomiska konjunkturen. Deras starka globala närvaro medför att de påverkas av de aktuella ekonomiska förhållandena. Denna situation har resulterat i att kostnaderna för utlandsbetalningar identifierats som en en tydlig börda för dem.
För ett företag med en framstående hållbarhetsprofil är det helt naturligt att sträva efter både effektivitet och långsiktig hållbarhet. Dessutom insåg Maze att den ineffektiva och manuella bokföringsprocessen i samband med utlandsbetalningar inte gick i linje med deras övergripande vision och värderingar kring ett hållbart arbetssätt. Tyvärr har tiden inte funnits för att eftersöka nya sätt att effektivisera arbetsprocessen.
Genom att introducera Lesslie Pay har de lyckats minska företagets kostnader för växelkurser och transaktioner, samt identifiera ytterligare potentiell förbättring i hanteringen vilket verkligen är ett stort steg framåt.
Målet var att sänka deras valutaväxlings- och transaktionsavgifter kopplade till utlandsbetalningarna. Vi har levererat enastående resultat genom att sänka deras valautaväxlingsavgifter med 30%, en besparing på sexsiffriga belopp. Dessa besparingar kan nu omvandlas till investeringar i bättre resurser för företagets fortsatta utveckling.
Än i dag fortsätter Maze att hantera sina utlandsbetalningar genom Lesslie Pay och är väldigt nöjda med den tillmötesgående service, kostnadsbesparing och ytterligare möjligheter som vi har kunnat erbjuda dem.