Idag har majoriteten av svenska hushåll minst en japansk råvara hemma, vilket inte alltid har varit en självklarhet. Efterfrågan och uppskattningen för japanska råvaror är nu betydligt högre än för 30 år sedan.
Far och son KATO startade KATO Japansk Mat som även är känt för Japanska Matspecialisten år 2013, och firar nu 10-årsjubileum som en av Sveriges främsta asiatiska grossister med fokus på kvalitativa japanska råvaror och personlig service. Idag har företaget över 13 000 kunder, allt från privatpersoner till större grossister runt om i hela Norden. Under första halvåret av 2023 hade bolaget sålt 40 000 flaskor utav en av deras bästsäljande produkter, "Kewpie Majonnäs" vilket var en ökning på 10 000 flaskor kontra föregående år.
KATO möter betydande utmaningar i en högt konkurrensutsatt marknad där det finns runt hundra asiatiska grossisthandlare i Sverige. Denna utmaning har förvärrats av de ekonomiska svårigheterna från det tidigare påverkade covid-läget till dagens utmanande ekonomiska klimat.
Utmaningar:
KATO behövde hjälp med kostnadsbesparing, smidiga transaktioner i både USD, EUR och YEN, samt automatiserad bokföring kopplad till deras utlandshandel. Fredric Bergström, försäljningsansvarig på Lesslie, informerade dem om hur Lesslie PAY kunde uppfylla deras behov.
Efter första mötet fick KATO ett mycket positivt intryck och insåg att de behövde stöd från en extern aktör, vilket ledde till deras beslut att börja använda Lesslie PAY.
Idag både konsumerar och utforskar svenskarna det asiatiska köket mer och mer för varje år som går och bolaget ser ljust på framtiden.