Kundkännedom (KYC)

Därför ställer vi dig frågor

Vi har skyldighet att förstå dig som kund, dina transaktioner och hur du planerar att använda Lesslie. Detta gäller för alla som lyder under Finansinspektionen, inklusive både Lesslie och din husbank. Denna information hjälper oss också att ge dig bättre service samt bidrar till ett säkrare finansiellt system.

Lesslie

Du behöver svara på våra frågor när du blir kund hos oss. Befintliga kunder får sedan frågorna regelbundet för att uppdatera sina uppgifter.

Din husbank:

För dig som har SEB: Därför ställer vi frågor till dig | SEB
För dig som har Swedbank: Därför ställer vi frågor till dig | KYC - Kundkännedom | Swedbank
För dig Handelsbanken: Därför ställer banken frågor | Handelsbanken
För dig som har Nordea: Därför ställer vi frågor när du blir kund hos oss | Nordea
För dig som har Danske Bank: KYC - Varför ställer banken frågor? | Danske Bank

Vad händer om du inte svarar på frågorna från din husbank?

En förutsättning för att du ska kunna använda våra tjänster även i fortsättningen är att er husbank har rätt uppgifter om dig och en säkerställd identitet. De kan därför behöva begränsa dina produkter och tjänster om de inte får in dina svar.
Detta kan påverka förnyelsen av kopplingen mellan din husbank och ditt Lesslie-konto samt behörighet att genomföra betalningar.

Om du upplever problem med kopplingen mellan din husbank och ditt Lesslie-konto, kontakta din kontaktperson på banken för att se om du behöver förnya uppgifterna i din KYC.